Het Visser in Rijnsburg heeft een bijzonder onderwijssysteem: ThuiswerkLuw Onderwijs (TLO). De leerlingen bij het Visser Rijnsburg werken tijdens de les zoveel mogelijk aan hun schoolwerk. Al het maakwerk kan op school worden gemaakt en er kan worden begonnen aan het leerwerk. Op deze manier hebben docenten en mentoren goed zicht op het leerproces en kunnen wij onze leerlingen gerichter begeleiden. De leerlingen leren goed te plannen en keuzes te maken en hebben weinig huiswerk thuis. Dat betekent dat je ‘s middags meer tijd hebt voor hobby’s, sport en ontspanning!

TLO in de praktijk

TLO betekent Thuiswerk Luw Onderwijs. Het houdt in dat leerlingen zoveel mogelijk werk op school maken. Dit kan in de lessen onder begeleiding van de vakdocenten. Maar ook tijdens de speciale keuzewerkuren (KWU).  Dit zijn speciale uren waarin leerlingen zelf kiezen met welk schoolwerk ze aan de slag gaan.
Hierdoor kunnen leerlingen al het maakwerk afmaken tijdens de lessen en een begin maken aan het leerwerk.
Het werk dat in de les niet af is, kan tijdens én na schooltijd in ons Onderwijs Leer Centrum (OLC) afgemaakt worden. Dit is ook de plek om met docenten af te spreken voor extra begeleiding of voor het stellen van vragen buiten de les.

Bij het Visser in Rijnsburg hebben wij lesuren van zestig minuten. Dit geeft de leerlingen meer tijd om in de les zelfstandig te werken. En omdat het tijdens de les gebeurt, heeft de docent een goed beeld van al zijn leerlingen. Waar zijn ze goed in, welke vaardigheden beheersen ze al en waar is er hulp nodig?

Voor het maken van het schoolwerk is de Chromebook erg belangrijk belangrijk. Iedere leerling op onze school heeft een Chromebook. Door gebruik van de Chromebook kunnen leerlingen beter werken aan ICT-vaardigheden zoals presenteren, sneller informatie opzoeken en opslaan en digitaal samenwerken. Bij bijna alle lessen wordt de Chromebook gebruikt. Lees hier alles over de Chromebooks.

Voordelen van TLO

  • Docenten hebben een beter zicht op de prestaties van leerlingen.
  • Leerlingen halen betere resultaten.
  • Leerlingen kunnen beter plannen.
  • Leerlingen ontwikkelen een zelfstandigere houding voor vervolgonderwijs of doorstroom naar de bovenbouw.
  • Leerlingen hebben meer tijd voor hobby’s, sport en ontspanning.

Formatief handelen

Leerlingen uit klas 1 en 2 krijgen tijdens de eerste periode van het schooljaar geen cijfers. Leerlingen werken in deze periode formatief. De focus van leerlingen ligt niet meer op het resultaat maar op het leerproces: hoe moet je leren, hoe plan je het schoolwerk in en hoe organiseer je het schoolwerk?
Op deze manier kunnen mentoren en docenten gerichter begeleiden, maken de leerlingen grote stappen en weten leerlingen én ouders waar ze staan in het leerproces!

Leerlingen zijn door het formatief handelen veel bezig met het eigen leerproces. En krijgen door dit proces een heel goed beeld van hun eigen kunnen. Welke vaardigheden zijn al goed, welke vaardigheden moeten ze nog leren. Maar ook hoe leerlingen moeten leren en om moeten gaan met het schoolwerk past hierbij. Zo versterken het TLO-onderwijs en het formatief handelen elkaar.

Voordelen van formatief handelen

  • Docenten kunnen gerichter begeleiden en feedback geven.
  • Mentoren kunnen persoonlijker begeleiden in het leren leren en het aanleren van vaardigheden.
  • Leerlingen hebben beter zicht op hun leerproces.
  • Leerlingen weten beter waar ze aan moeten werken.
  • Ouders krijgen gerichtere informatie over de prestaties van hun zoon/dochter.

Leerdoelgericht werken

Door het TLO-onderwijs en het formatief handelen zorgen ervoor dat leerlingen veel bezig zijn met het leren leren en het eigen leerproces.
Wij willen dit zo inzichtelijk mogelijk maken voor leerlingen, ouders, docenten en mentoren. Hierdoor werken wij leerdoelgericht. Docenten ontwikkelen per periode leerdoelen waar leerlingen aan moeten werken. En houden zo goed inzichtelijk waar leerlingen vastlopen.

Bij de rapporten ontvangen leerlingen naast de cijferlijst ook een lijst met de leerdoelen per vak. Op deze lijst staat aangegeven of leerlingen de leerdoelen hebben behaald of niet. Zo is het voor docenten, leerlingen en ouders goed te zien hoe de leerlingen ervoor staan. Waar gaat het goed en waar lopen leerlingen vast zodat de begeleiding daarop gericht kan worden.