Het Visser in Rijnsburg heeft een bijzonder onderwijssysteem: Thuiswerk Luw Onderwijs (TLO). De leerlingen bij het Visser Rijnsburg werken tijdens de les zoveel mogelijk aan hun schoolwerk. Al het maakwerk kan op school worden gemaakt en er kan worden begonnen aan het leerwerk. Op deze manier hebben docenten en mentoren goed zicht op het leerproces en kunnen wij onze leerlingen gerichter begeleiden. De leerlingen leren goed te plannen en keuzes te maken en hebben weinig huiswerk thuis. Dat betekent dat je ‘s middags meer tijd hebt voor hobby’s, sport en ontspanning!
TLO in de praktijk
TLO betekent Thuiswerk Luw Onderwijs. Het houdt in dat leerlingen zoveel mogelijk werk op school maken. Tijdens de lessen zorgen docenten dat er voldoende tijd is om het schoolwerk af te maken. Lukt dit nog niet helemaal in de vaklessen, dan kunnen leerlingen verder werken in speciale keuzewerkuren (KWU). Tijdens deze uren kunnen leerlingen zelf kiezen met welk schoolwerk ze aan de slag gaan.
Tijdens de mentorlessen is er ook tijd om het schoolwerk af te maken. Tijdens de mentorlessen helpt de mentor ook bij het plannen. Hiervoor gebruiken alle leerlingen hun eigen papieren agenda. Zo zorgen leerlingen ervoor dat al het maakwerk af is tijdens de lessen en ze een begin maken aan het leerwerk.
Na schooltijd kunnen leerlingen altijd verder werken op school. Ons Onderwijs Leer Centrum (OLC) is tijdens én na schooltijd open voor leerlingen om verder te werken. Dit is ook de plek om met docenten af te spreken voor extra begeleiding of voor het stellen van vragen buiten de les.
Bij het Visser in Rijnsburg hebben wij lesuren van zestig minuten. Dit geeft de leerlingen meer tijd om in de les zelfstandig te werken. En omdat het tijdens de les gebeurt, heeft de docent een goed beeld van al zijn leerlingen. Waar zijn ze goed in, welke vaardigheden beheersen ze al en waar is er hulp nodig?
Voor het maken van het schoolwerk is de laptop erg belangrijk. Iedere leerling op onze school heeft een eigen laptop. Door gebruik van de laptop kunnen leerlingen beter werken aan ICT-vaardigheden zoals presenteren, informatie opzoeken en opslaan en digitaal samenwerken. Bij bijna alle lessen wordt de laptop gebruikt. Lees hier alles over de laptop.
Voordelen van TLO
- Docenten hebben beter zicht op de prestaties van leerlingen.
- Docenten en mentoren kunnen gerichtere hulp bieden aan alle leerlingen.
- Leerlingen hebben een beter beeld van eigen krachten en valkuilen.
- Leerlingen halen betere (eindexamen)resultaten.
- Leerlingen kunnen beter plannen.
- Leerlingen ontwikkelen een zelfstandigere houding voor vervolgonderwijs of doorstroom naar de bovenbouw havo/vwo.
- Leerlingen hebben meer tijd voor hobby’s, sport en ontspanning.
Formatief handelen
Leerlingen uit klas 1 en 2 krijgen tijdens de eerste twee periodes van het schooljaar geen cijfers. Leerlingen werken zogenaamd formatief. Formatief handelen zorgt ervoor dat de focus van leerlingen op het leerproces ligt, in plaats van het eindresultaat. Leerlingen zijn in de eerste periodes dus meer bezig met: hoe moet je leren, hoe plan je het schoolwerk in en hoe organiseer je het schoolwerk?
Op deze manier kunnen mentoren en docenten gerichter begeleiden, maken de leerlingen grote stappen en weten leerlingen én ouders waar ze staan in het leerproces!
Leerlingen zijn door het formatief handelen veel bezig met het eigen leerproces en krijgen door dit proces een heel goed beeld van hun eigen kunnen. Welke vaardigheden zijn al goed, welke vaardigheden moeten ze nog leren, hoe leerlingen moeten leren en om hoe leerlingen om moeten gaan met het schoolwerk. Zo versterken het TLO-onderwijs en het formatief handelen elkaar.
Voordelen van formatief handelen
- Docenten kunnen leerlingen gerichter begeleiden en feedback geven.
- Mentoren kunnen persoonlijker begeleiden in het leren leren en het aanleren van (studie)vaardigheden.
- Leerlingen hebben beter zicht op hun eigen leerproces.
- Leerlingen weten beter aan welke leerlingen ze moeten werken.
- Ouders krijgen gerichtere informatie over de prestaties van hun zoon/dochter.
Leerdoelgericht werken
Het TLO-onderwijs en het formatief handelen zorgen ervoor dat leerlingen veel bezig zijn met het leren leren en het eigen leerproces.
Wij willen dit zo inzichtelijk mogelijk maken voor leerlingen, ouders, docenten en mentoren door leerdoelgericht te werken. Docenten ontwikkelen per periode leerdoelen waar leerlingen aan werken en houden zo goed inzichtelijk waar leerlingen vastlopen.
Docenten houden de leerdoellijsten bij via Magister. Zo kunnen ouders én leerlingen per vak alle leerdoelen inzien. Leerlingen leren steeds beter om zichzelf te scoren op verschillende leerdoelen. Natuurlijk voeren docenten en mentoren veel gesprekken over de leerdoelen en gaan met de leerlingen doelgericht aan de slag.
Volg het Visser ook op sociale media: