Visser ’t Hooft Lyceum Leiderdorp is een Daltonschool. Dat merk je aan hoe je les krijgt, aan hoe de school je stimuleert en hoe het gebouw is ingericht. Dat doen we namelijk met vijf kernwaarden in ons achterhoofd die typerend zijn voor Dalton. Vanuit deze kernwaarden hebben we een eigen manifest opgesteld en zodoende een eigen karakter gegeven aan het Daltononderwijs op Visser ’t Hooft Lyceum Leiderdorp.
Wij vertrouwen elkaar
- Ons open schoolgebouw maakt dat je elkaar ontmoet
- Je werkt zelfstandig aan de hand van je Plenda
Het is al te zien wanneer iemand in onze school is: deuren zijn niet op slot, lokalen staan open en er zijn open leerpleinen. Een open school waarin we zichtbaar voor elkaar zijn. Dat straalt vertrouwen uit.
Openheid en vertrouwen zijn de basis om te durven vallen en op te staan. Om ls leerling zelfstandig aan de slag te gaan en keuzes te maken. Dat gaat regelmatig goed en soms niet, maar daar leer je van. We hebben het er regelmatig over in de mentorles en met behulp van een speciale agenda, de Plenda, helpen we leerlingen dit zo goed mogelijk te doen.
Door de ander leer ik
- We hebben leerpleinen waar je van en met elkaar leert
- Je kijkt naar jezelf, samen met je coach
Om écht tot nieuwe kennis, inzichten of vaardigheden te komen, heb je ‘een ander’ nodig. Dóór de ander – of dit nu een docent, leeftijdsgenoot of ouder is – kan elk kind effectief leren. Dat gebeurt tijdens klassikale lessen én op onze leerpleinen, waar we stimuleren dat leerlingen met elkaar samen werken. Zodat er van én met elkaar geleerd kan worden.
Ik kies mijn route
- Je hebt overzicht over je werk door studiewijzers en taken per vak
- Tijdens keuzewerktijd bepaal je wat jouw focus krijgt
Op onze school leg je de basis voor je toekomst. Dat doe je door dingen te leren en te doen die belangrijk zijn voor je ontwikkeling. Je hebt invloed op hoe je dat aanpakt door je eigen route te kiezen. In studiewijzers vind je precies wat er allemaal gedaan moet worden, maar je bepaalt zelf wanneer je dat doet en met wie. Je plant zelf meerdere werkuren in per week, dit noemen we ‘keuzewerktijd’. Als je hier goed gebruik van maakt, doe je een groot deel van je ‘huiswerk’ gewoon al tijdens schooltijd.
Ik maak verschil
- Denk en beslis mee over wat er in de school gebeurt
- Leer Spaans, de wereldtaal van nu
Op onze school willen we graag dat leerlingen zichzelf kunnen zijn en dat ze zichzelf waardevol vinden. Bovendien willen we dat ze aandacht hebben voor onze omgeving; dat ze hun vrijheid op een verantwoorde manier leren gebruiken. Dat ze reflecteren op (de consequenties van) hun gedrag en zelfstandig keuzes kunnen maken. We willen dat onze leerlingen zich ontwikkelingen tot bewuste wereldburgers.
Een leerling mag bij ons zelf nadenken over waarom, wanneer en hoe deze het verschil wil maken. Maar feit is: iedereen maakt verschil.
We nodigen leerlingen uit om vanuit deze gedachte bij te dragen en mee te beslissen over wat er in de school gebeurt door middel van onze leerlingenraad. En door het vak Spaans aan te bieden, heb je, samen met Duits, Engels en Nederlands, toegang tot een heel groot deel van de wereld. Om verschil te maken.