Dalton kernwaarden

Het onderwijsconcept van Visser ‘t Hooft Lyceum Leiderdorp is gebaseerd op de vijf Dalton-kernwaarden: samenwerking, vrijheid en verantwoordelijkheid, effectiviteit, zelfstandigheid en reflectie. Visser ‘t Hooft Lyceum Leiderdorp heeft zich aangesloten bij de Nederlandse Daltonvereniging (NDV) en zet zich actief in om het onderwijs vanuit het Dalton-gedachtegoed te (blijven) ontwikkelen.

Samenwerking – ‘The school functions as a social community’
Een daltonschool is een leefgemeenschap waar leerlingen, leerkrachten, ouders, schoolleiding en bestuur op een natuurlijke en gestructureerde wijze samen leven en werken. Een daltonschool is een leeromgeving waar leerlingen en leerkrachten van en met elkaar leren.

Vrijheid en verantwoordelijkheid – ‘Freedom and responsibility together perform the miracle’
Vrijheid is noodzakelijk om eigen keuzes te kunnen maken en eigen wegen te vinden. Vrijheid in het daltononderwijs is de gelegenheid krijgen om het taakwerk zelf te organiseren. Het betekent niet dat alles zomaar kan en mag: leerlingen krijgen de ruimte zelf te ontdekken en te experimenteren, maar we kijken ook goed met de leerlingen naar wat dat oplevert.

Effectiviteit – Dalton is een ‘Efficiency measure’
Het daltononderwijs is gericht op een effectieve inzet van tijd, menskracht en middelen. Als leerlingen een taak krijgen, waar zij verantwoordelijkheid voor dragen en die ze in vrijheid zelf plannen en uitvoeren, is het onderwijs vaak effectiever dan alleen stilzitten in de klas en luisteren naar de docent.

Zelfstandigheid – ‘Experience is the best and indeed the only real teacher’
Zelfstandig leren en werken op een daltonschool is actief leren en werken. Een leerling wil doelgericht werken aan een taak of opdracht en is in staat om tijdens dit leerproces hulp te zoeken indien noodzakelijk. Deze manier van werken stimuleert het probleemoplossend denken van leerlingen.

Reflectie – ‘I would be the first to hear welcome criticism’
Nadenken over je eigen gedrag en je eigen werk, is op daltonscholen belangrijk. Op veel daltonscholen maken leerlingen vooraf een inschatting van de moeilijkheidsgraad en de tijd van de opdrachten. Achteraf wordt hierover ook een feitelijke beoordeling gegeven en worden in gesprekjes regelmatig de inschattingen vooraf en de feitelijke beoordelingen achteraf met elkaar vergeleken.

      

Het Daltonplan van Helen Parkhurst
Grondlegster Helen Parkhurst (1886-1975) zoekt in haar onderwijs aan de Children’s University in New York en de Public High School in Dalton (van dat plaatsje in de Verenigde Staten komt dus de term ‘daltononderwijs’) de balans tussen de maatschappelijke eisen die aan het onderwijs worden gesteld en de persoonlijke doelen van leerlingen.

Parkhurst heeft nooit voorgeschreven hoe onderwijs precies ingericht moet worden. Op daltonscholen denken leraren zelf en gezamenlijk na over het beste onderwijs voor hun leerlingen, in hun tijd en hun omstandigheden. Als leidraad gebruiken daltonscholen in Nederland de vijf kernwaarden die de Nederlandse Dalton Vereniging heeft ontwikkeld.

Bron: Daarom Dalton!