Als wij beloven jouw blik te verbreden en je wereld te vergroten, bedoelen we dat we jou zo goed mogelijk willen voorbereiden op een steeds internationaler wordende samenleving. Of je nu later bij de overheid, de kinderopvang, in het Concertgebouworkest of op het Bio Science Park in Leiden gaat werken, iedereen krijgt te maken met collega’s uit tal van culturen. Het beheersen van een wereldtaal is dan een belangrijk onderdeel van samenwerken.
Daarom kun je bij ons al vanaf de brugklas op havo-, atheneum- én gymnasiumniveau tweetalig onderwijs volgen. Dit heeft twee belangrijke doelen:
- Het bevorderen van goede taalvaardigheid
- Het helpen ontwikkelen van een internationaal perspectief
Dat betekent dat taal bij ons wordt ingebed in een brede, internationaal georiënteerde context. Zo krijg je volop les in Engels, maar worden er ook activiteiten, projectdagen, excursies en voorstellingen georganiseerd die zijn gericht op tweetalig onderwijs. Je ontwikkelt op deze manier een hoog niveau in Engels én je leert de taal ook in de praktijk toe te passen.
Een mooi voorbeeld hiervan is de International Work Experience week. In 4 havo en 5 vwo ga je week lang stagelopen bij een internationaal bedrijf. Dat kan in het buitenland zijn, maar ook in het binnenland. Als de voertaal maar Engels is!
Nuffic (de Nederlandse organisatie voor internationalisering en tto) heeft ons het predicaat ‘senior tto-school’ toegekend. Dat betekent dat onze school aan alle eisen voldoet om een goede tto-school te zijn voor onderbouw en bovenbouw.
Onderbouw
Leerlingen kiezen vanaf de brugklas voor tweetalig onderwijs. In de onderbouw zijn alle vakken in het Engels behalve de taalvakken. Je gaat direct vanaf dag één aan de slag in het Engels en in de les spreken we ook Engels. Al in de eerste klas gaan leerlingen op excursie naar Canterbury, Engeland. ‘Onderdompeling’ werkt echt het beste. Tto is in het begin best spannend. We weten dat en houden daar rekening mee.
Bovenbouw
De meeste vakken zijn vanaf het 4e leerjaar examenvakken. Deze worden getoetst in het Nederlands zoals op alle tto-scholen. Als tto-leerling bereid je je daarnaast voor op het IB-examen (vwo) of het Cambridge-examen (havo) Engels. Dit geeft je makkelijker toegang tot veel universiteiten in het buitenland. De andere vakken die in de bovenbouw in het Engels worden gegeven zijn Social studies (maatschappijleer) en Religious education (godsdienst). Je schrijft ook je profielwerkstuk in het Engels.
International Work Experience Week (IWEW)
Iedereen die tweetalig onderwijs volgt, gaat in 4 havo of 5 vwo op International Work Experience Week. Tijdens deze week ga jij werken bij een internationale organisatie in Nederland of in het buitenland. Jij legt hiervoor zelf de contacten en organiseert je reis als je over de grens gaat. Misschien kom je wel terecht bij de United Nations, Nike of The European Space Agency.
Voor wie is tto?
Een leerling hoeft zeker niet tweetalig opgevoed te zijn om tto te kunnen doen. Het gaat er juist om dat leerlingen – naast het Nederlands – een tweede taal op hoog niveau leren beheersen. Leerlingen die tweetalig opgevoed zijn, kunnen natuurlijk ook tto doen. Vaak kunnen zij hun minder sterke taal ophalen. We beginnen met tto op het Visser bij de basis, want iedereen stroomt met een ander niveau in. In het begin gaan we uit van ‘survival English’. Maar al na een half jaar beheersen de tto-leerlingen het Engels al op een mooi niveau. Tweetalig kan bij ons op havo- en op vwo-niveau en ons gymnasium is standaard tweetalig.
Toelatingseisen
Op het Visser ‘t Hooft Lyceum Leiden is geen toelatingstest voor tto. We hebben echter één harde eis: voor tto moet een leerling minimaal een havoadvies hebben. De belangrijkste succesfactor naast het advies is motivatie. Een leerling moet er dus voor willen gaan. We testen die motivatie niet in een toets, omdat we ervan uitgaan dat leerling en ouders goed over tto hebben nagedacht.
Als u uw kind heeft aangemeld voor tto, nodigen we hem/haar uit voor een kick-offmiddag. Die bestaat uit twee delen: deel 1 is een groepsopdracht in het Engels, waarbij uw kind ervaart hoe het is om Engels te spreken op school. In deel 2 testen we het niveau van Engels. Ook dat is geen toelatingstest, maar een manier waarmee wij kunnen zien wat het startniveau van de leerling is.
Je kan voor specifieke vragen kijken bij de veelgestelde vragen of contact opnemen met Kelly Romijn (coördinator-tto) via rok@vhl.nl.