Leerlingen kunnen bij het Visser Leiden toegelaten worden met minimaal mavoadvies (= vmbo-tl) van de basisschool. Op basis van het onderwijskundig rapport (OKR) en eventueel verder contact met basisschool en ouders bepalen we wat het beste brugklastype is.

Aanmeldingsformulier Brugklas

Positieve groepsvorming

Leerlingen die bij ons in de brugklas geplaatst zijn maken al vóór de zomervakantie kennis met hun nieuwe klas en mentor. Zo willen een groot deel van de spanning van een nieuwe school al zo veel mogelijk wegnemen. Tijdens de eerste weken van het schooljaar is er een introductieprogramma, waardoor iedereen elkaar en de school goed leert kennen. De mentor speelt een centrale rol in de brugklas. Deze bewaakt de sfeer in de klas en besteedt veel aandacht aan de groepsvorming. Gedurende het jaar ondernemen de leerlingen diverse activiteiten onder begeleiding van hun mentor.

Keuzemodules

In het brugklas jaar volgt elke leerling drie keuzemodules. Daarmee kan een leerling een bijzonder accent aan zijn opleiding geven. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld kiezen uit de modules Spaans, Chinees, drama, filosofie, sport of voetbal.

Internationaal leren – wereldburgerschap

Internationaal leren is belangrijk. Op onze school willen we leerlingen voorbereiden op wereldburgerschap. We vinden het leuk om te zien dat er steeds meer internationale leerlingen en docenten zijn op onze school zijn. Gedurende het hele jaar ontvangen we ook internationale gasten. We laten onze leerlingen in de brugklas over de grenzen kijken met het project Globaland. Dit is een driedaagse activiteit, waarbij de leerlingen een bedrijf moeten starten en te maken krijgen met microkrediet, buitenlandse politiek, keuzes en dilemma’s. Aan dit project is een goed doel gekoppeld.

Lestijden en rooster

We besteden veel zorg aan het maken van goede roosters voor brugklasleerlingen. Leerlingen in onze brugklas hebben nooit vaste tussenuren in hun rooster. Als brugklasleerling ben je op een normale lesdag nooit later uit dan 15:10 uur. Lesuren duren bij ons op school 60 minuten: lang genoeg om goed met een vak bezig te kunnen zijn en niet té lang, om je concentratie te verliezen.

Niveau na de brugklas

Leerlingen die laten zien dat ze het niveau goed aankunnen in de brugklas, hebben de mogelijkheid op te stromen. De cijfers die zij halen tijdens dit jaar zijn leidend voor plaatsing in het tweede leerjaar. Onafhankelijke toetsen, inzicht en inzet zijn ondersteunend.