Het is 4 uur op maandagochtend 11 oktober en de wekker gaat af. Fris en fruitig wordt het ochtendritueel afgedraaid; douchen en ….. koffie!!! En natuurlijk ook nog wat appjes beantwoorden van overbezorgde ouders. En dat om 5 uur ’s ochtends!

Anderhalf uur later ontmoeten we onze nog slaperige leerlingen, begeleid door paps en mams. Veel te grote tassen, duffe koppies en vooral heel veel chips aan boord van de bus. Ik besluit maar om boven tussen de leerlingen te gaan zitten.

De lange busreis is gezellig en de leerlingen gedragen zich voorbeeldig. Ze kletsen wat af met elkaar (ze hebben tenslotte geen mobieltjes bij zich, denken wij) en zijn zichtbaar onder de indruk wanneer we de Randstad ver achter ons gelaten hebben en over de Afsluitdijk rijden. Ik hoor een leerling zich hardop afvragen of Ameland nou de hoofdstad van Friesland is, waarop ze hard wordt uitgelachen en gecorrigeerd door haar klasgenoten. Mooi!

Eindelijk; na 2.5 uur bus komen we aan in Holwerd, het noordelijkste puntje van Nederland Van daaruit varen we met de veerdienst naar de haven van het mooie Ameland. Bij aankomst ontvangt iedereen een huurfiets en fietsen we naar Nes, waar de leerlingen nog wat vrije tijd krijgen. Wij docenten kunnen dan eindelijk aan de koffie met gebak bij restaurant De jong op het pleintje; een aangenaam verzamelpunt.

Voordat we starten met de fietstocht naar Sier aan Zee bij Hollum aan de andere kant van het eiland, brengen we nog een bezoek aan het natuurmuseum, waar we op reis gaan door de Amelander natuur.

De fietstocht vanuit Nes naar Hollum valt wat tegen door de toeslaande vermoeidheid en de enorme tegenwind. Het wordt een barre tocht. Maar wat is het mooi om zo’n lange sliert van leerlingen te zien fietsen door de Amelandse Duinen.

Na 1,5 uur fietsen zijn ook de allerlaatsten vermoeid aangekomen bij het mooie en midden in natuur gelegen hostel ‘Sier aan Zee’ bij Hollum.

De kamers zijn er comfortabel, het restaurant en de bar warm en sfeervol. We spenderen de rest van de dag aan frisse maar zonnige strandactiviteiten totdat we dag 1 om 23 uur afsluiten met het gebruikelijke maar grappige kat en muisspel van het slapengaan; check…om 00.10 uur horen we niets meer. Het was een lange maar zeer geslaagde eerste Ameland dag!

Dag 2;  wadlopen of wat lopen?

Om 7.00 uur wordt wreed door ons op alle kamerdeuren gebonsd; lichten aan en ‘wakker worden, wakker worden, wakker worden’. Om half 8 zit shift 1 aan het heerlijke en erg goed verzorgde ontbijt.

Na het ontbijt maken we ons allemaal klaar voor onze wadloop tocht bij Hollum; voor de meeste leerlingen de allereerste keer in hun leven. We zien mutsen, laarzen, sjaals en regenjassen, maar ook T-shirtjes, korte broeken en gympies; we gaan ervoor.

Na de allereerste ‘vieze schoenen vrees’ maken we, verdeeld over 3 groepen, een prachtige wandeltocht over het wad, waarbij we van onze gids allerlei interessante weetjes over de zeediertjes te horen krijgen. En check; we hoeven niet meer naar de dure Oyster Bar want het wad heeft ervoor gezorgd dat er ’s ochtends al een zilte oester naar binnen geslurpt wordt.

Het middagprogramma biedt een bezoek aan de nabij gelegen 2e WO bunker, die door de Duitsers destijds als keuken gebruikt werd, een ontspannen uurtje vrije tijd in Hollum en het strand, waar de leerlingen de opdracht kregen om een zandsculptuur te creëren met als thema ‘de zee’. De mooiste creatie: een barende zeemeermin! Je moet er maar op komen.

De tweede avond wordt gevuld met het inpakken van de tassen, een hamburger met friet festijn in het gezellige restaurant en Levend Stratego in de bossen achter het hostel. De leerlingen zijn mega enthousiast.

De derde en laatste dag: vroege reveille, heerlijk ontbijten, een daverend applaus voor de 2 organisatoren van deze trip; Yolanda Nulkes en Wing Groenewoud (chapeau!) en op het fietsje weer terug naar Nes. De wind hebben we deze keer zeker mee, het weer ook; we zijn er weer in een half uurtje.

Na een lange reis naar huis komen we op woensdag om 17 uur weer aan op school, zij het wat minder fris en fruitig. Maar voor herhaling vatbaar is het absoluut! Zorg dat je erbij bent volgend jaar!